الکتروشوک

الکتروشوک | دستگاه شوک قلبی

الکتروشوک ( دستگاه شوک قلبی ) با اعمال شوک الکتریکی به قلب برای تنظیم مجدد ریتم طبیعی قلب در افرادی که دچار اختلال قلب هستند یا عملکرد قلب آن‌ها به علت آریتمی شدید (اختلال ریتم قلب) در معرض خطر قرار دارند، استفاده می‌شود.

تاریخچه دفیبریلاسیون ( شوک قلبی )

شوک قلبی مدت‌هاست به عنوان یک روش نجات شناخته شده است. یکی از اولین گزارش‌ها، حادثه‌ای است که در آن برق برای احیاء یک فرد ظاهرا مرده مورد استفاده قرار گرفت. این اتفاق در انگلستان در سال 1774 اتفاق افتاد. زمانی که پالس شوک‌های الکتریکی بر روی قفسه سینه یک دختر جوان مجددا او را به زندگی بازمی‌گرداند. در دهه 1780، چارلز کیت (Charles Kite) جراح بریتانیا نمونه اولیه‌ای از دستگاه مدرن شوک قلبی را اختراع کرد. مطالعات بعدی، از جمله آن‌هایی که توسط فیزیکدان و پزشک ایتالیایی لوئیجی گالوانی (Luigi Galvani) در دهه 1790 و توسط فیزیکدان ایتالیایی دیگری به نام کارلو متئوچی (Carlo Matteucci) در دهه 1840 انجام شد، خواص الکتریکی بافت‌های زنده را روشن کرد. در واقع، متئوچی در مطالعات خود درباره شناسایی جریان الکتریکی در کبوترها اولین کسی بود که جریان الکتریسیته را در قلب تشخیص داد. تحقیقات انجام شده در دهه‌های بعد منجر به درک بهتر ویژگی‌های الکتریکی ریتم قلب شد. در سال 1947، پزشک آمریکایی کلود بِک (Claude S. Beck) که در حال تحقیق در مورد تکنیک‌های جدید برای شوک قلبی در انسان بود، موفق به ایجاد ریتم قلب طبیعی در بیمار مبتلا به فیبریلاسیون بطنی (انقباض نامنظم و عدم هماهنگی فیبرهای ماهیچه‌ای بطنی) در طی عمل جراحی قلب شد. تکنیک و الکتروشوک قلبی کلود بِک به عنوان نمونه اولیه برای توسعه دستگاه‌های مدرن امروزی استفاده می‌شود. در دهه 1960 میشل میرووسی (Michel Mirowski)، پزشک متولد لهستان، ایده‌ای برای توسعه یک الکتروشوک قلبی عروقی خودکار قابل برنامه‌ریزی ارائه کرد که می‌توانست در بیماران مبتلا به انواع مختلف آریتمی مورد استفاده قرار گیرد. اولین ICD  در 4 فوریه 1980 درون بدن یک بیمار گذاشته شد. پرسنل اورژانسی در دهه 1960 در رابطه با الکتروشوک قلبی آموزش دیده بودند و اولین دستگاه‌های خودکار شوک قلبی خارجی در اوایل دهه 1980 آزمایش شدند. اولین AED ها شوک‌های شدید را در یک شکل موج تک فازی تحویل دادند و اغلب شوک‌های چندگانه برای تثبیت ریتم قلب مورد نیاز بود. بعدها، AED ها برای تحریک شوک در یک شکل موج دوگانه، که نسبت به شوک تک فاز کم خطر تر و موثرتر بود، اصلاح شدند.

انواع دستگاه‌های شوک قلبی

انواع مختلفی از دستگاه‌های شوک قلبی وجود دارد. چهار دسته اصلی وجود دارد که در ادامه به معرفی هرکدام می‌پردازیم.

1- دستگاه‌های پیشرفته ساپورت زندگی (ALS)

دستگاه‌های شوک قلبی  ALS که توسط متخصصین و پزشکان در بیمارستان‌ها و هم‌چنین در حین حمل و نقل اورژانسی استفاده می‌شود، به متخصصین اجازه می‌دهد تا ریتم قلب بیمار را کنترل کنند و اگر مشخص شود که شوک لازم است به صورت دستی مداخله کنند. علاوه بر این، اکثر این دستگاه‌ها یک کاربرد مشورتی یا AED ارائه می‌دهند که در آن تحلیل‌های امواج قلبی و توصیه‌های نحوه اعمال شوک بر اساس الگوریتم‌های پیچیده موجود در دستگاه ساخته می‌شوند.

دستگاه‌های ALS را می‌توان با هر دو صفحه و یا الکترود استفاده کرد. هرچند امروزه استفاده از الکترود بیشتر است، زیرا برای نجات‌دهنده بسیار امن‌تر است و شوک را یکنواخت‌تر و موثرتر ارائه می‌کند. از سال 2005، انجمن قلب آمریکا، توصیه‌های کلاس A2 را برای پدهای روی صفحات ارائه کرد. پدهای چسبنده الکترودهای مانیتور یا الکتروشوک همانند پدهای ژل یا چسب (LOE 3) موثر است و می‌توان آن‌ها را قبل از شوک قلبی استفاده کرد تا مانیتورینگ انجام شده و سپس به سرعت در صورت لزوم اعمال شوک انجام شود. به همین ترتیب، پدهای چسب‌دار باید به‌طور معمول به جای بالشتک استاندارد استفاده شوند.

پارامترهای مانیتورینگ پیشرفته

علاوه بر توانایی تحویل شوک، دستگاه‌های ALS اغلب با تعدادی از تجهیزات دیگر برای کمک به امدادگران تجهیز می‌شوند. اکثر دستگاه‌های ALS در بیمارستان، قابلیت جابجایی را دارند که اجازه می‌دهد توانایی درمان ریتم‌های برادیکاردیو را داشته باشند. بسیاری از افراد نیز SpO2 (وسیله‌ای برای نظارت بر سطح اکسیژن بیمار از طریق سنسور خارجی) را برای اتصال به ALS پیشنهاد می‌کنند. سایر گزینه‌های موجود در دستگاه‌های شوک ALS عبارتند از:

  • کپنوگرافی برای نظارت بر سطح دی‌اکسیدکربن بدن: در حال حاضر کپنوگرافی با شکل موج دائمی دارای توصیه سطح 1 برای نظارت بر قرار دادن ET لوله توسط AHA.2 است.
  • دستگاه فشار خون غیر تهاجمی (NIBP): به طور خودکار فشار خون بیمار را از طریق یک کاف فشار خون اندازه‌گیری می‌کند.
  • دستگاه فشار خون تهاجمی (IBP): عمدتا در حین انتقال حیاتی بیماران مبتلا به خطر فشار خون تهاجمی یا در حین حمل و نقل بیمار در بیمارستان به بخش‌های مختلف یا از طریق آمبولانس و یا هواپیما استفاده می‌شود.
  • اندازه گیر دما برای نظارت بر دمای بدن بیمار.
  • اکوکاردیوگرافی 12 کاناله که به طور گسترده‌ای توسط متخصصان در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اجازه می دهد تا بتوانند به سرعت STEMI (انفاکتوس میوکارد ST) را شناسایی و طبقه‌بندی کنند. خواندن ECG می‌تواند در راه رسیدن به بیمارستان انجام شود و به تیم‌های قلب و عروق هشدار دهند که بیمار نیاز به چه معالجه‌ای دارد و به این ترتیب سرعت ارائه خدمات را به طرز چشمگیری افزایش دهند.
  • پشتیبانی از CPR: تعداد بسیاری از دستگاه‌های شوک ALS در حال حاضر عملیات احیاء قلبی را فراهم می‌کنند. بسیار روشن است که CPR خوب برای بهبود نتایج احیاء حیاتی است. هم‌چنین مشخص شده است که ارائه خوب و دائمی CPR دشوار است، حتی برای حرفه‌ای های بسیار آموزش‌دیده. بنابراین، پذیرش سراسری و در حال رشد نیاز به ادوات شوک قلبی شکل گرفته است. محصولاتی که نه تنها قادر به ارائه شوک، بلکه قادر به کمک به حمایت از گردش خون مطلوب است.

 

2- دستگاه شوک قلبی بیرونی خودکار (AEDs)

 

دستگاه‌های شوک قلبی بیرونی اتوماتیک برای استفاده توسط افراد عادی و پرسنل آموزش‌دیده کمک‌های اولیه طراحی شده‌اند. آن‌ها به طور گسترده ای در مطب‌های دندانپزشکی، فرودگاه‌ها، مدارس و دیگر مناطق عمومی در دسترس هستند. آن‌ها از طریق دستورالعمل استفاده از الکترودها کاربران را هدایت می‌کنند و به‌طور خودکار ریتم قلبی بیمار را تجزیه و تحلیل می‌کنند و یا حتی به اطلاع امدادگر می‌رسانند تا از شوک استفاده کند یا خودشان به‌طور خودکار شوک را تحویل می‌دهند.

در زمان ایست قلبی بسیاری از افراد ناظر ممکن است به امدادگر بگویند تا CPR یا احیای قلبی را آغاز کند، اما تنها چند AED موجود در بازار می‌توانند به‌طور صحیح امدادگران را به منظور ارائه نرخ صحیح و عمق CPR هدایت و مربی‌گری کنند. ZOLL AED Plus قادر است با استفاده از شتاب سنج ساخته شده در پد الکترود، مربی‌گری کند. Science Powerheart G5 از سنسور CPR جداگانه‌ای استفاده می‌کند.

به دلیل درک رو به گسترش اهمیت نحوه تحویل CPR سازندگان متوجه شده‌اند که این نحوه تحویل بخش مهمی از نجات موفق است و این قابلیت در حال گسترش به تمامی تولیدکنندگان است. AED ها در شرایط اضطراری که شامل ایست قلبی هستند استفاده می‌شود. آن‌ها قابل حمل هستند و اغلب می‌توانند در مکان‌هایی که تعداد زیادی از مردم حضور دارند مثل فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

ویژگی پاسخ و واکنش اورژانسی فوری که AED ها به طور سریع فراهم می‌کنند، برای بازسازی موفقیت‌آمیز ریتم قلب در هنگام ایست قلبی ضروری است. پرسنل اورژانس برای استفاده از AED آموزش دیده‌اند. با این حال، AED ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که توسط افراد عادی نیز بدون در نظر گرفتن آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از کشورها که AED ها را در مناطق عمومی عرضه می‌کنند، در کنار آن دوره‌های آموزشی مرتبط مانند آموزش CPR (احیا قلب و ریه) را ارائه می‌کنند.

3- دستگاه شوک قلبی درونی اتوماتیک قابل برنامه‌ریزی (ICDs)

 

این دستگاه‌ها مستقیما درون قفسه سینه بیمار قرار می‌گیرند و برای محافظت از بیماران در معرض خطر مرگ ناگهانی طراحی شده‌اند. به طور کلی این بیماران دارای یک وضعیت پزشکی شناخته شده هستند که آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد یا در واقع یک قسمت از VF / VT را تجربه کرده‌اند. ICD ها در بیماران مبتلا به آریتمی مداوم یا مکرر که دارای اختلال در عملکرد قلب می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ICD شامل یک ژنراتور شوک و سیم با الکترودها در هر دو سر است. ژنراتور در زیر پوست قفسه سینه یا شکم به‌کار می‌رود و به سیمی متصل شده است که از طریق یک رگ اصلی برای رسیدن به بطن قلب تحریک می‌شود. هنگامی که یک اختلال در ریتم قلب توسط ICD تشخیص داده می‌شود، یک شوک الکتریکی برای بازسازی ریتم طبیعی قلب ایجاد می‌کند که به عنوان دستگاه کاردیوگرام قلب شناخته می‌شود.

هنگامی که ریتم قلب ناموزون می شود، ICD شوک ایجاد می‌کند که ریتم را تنظیم می‌کند. کاردیوگرام و دستگاه‌های شوک قلبی به‌طور هم‌زمان، ICD را قادر می‌سازند تا از مرگ ناگهانی برخی از بیماران تحت تاثیر آریتمی‌ های شدید بطنی جلوگیری کنند. ICD ها می‌توانند برای انجام کارهای دیگر برنامه‌ریزی شوند، از جمله کاهش سرعت ریتم قلب افراد مبتلا به تاکی‌کاردی (نوعی ضربان قلب غیرعادی) و افزایش ضربان قلب در افراد مبتلا به برادی‌کاردی (نوع دیگری از ضربان قلب غیرعادی). بحث‌های تخصصی در مورد این محصولات را می‌توان در وب‌سایت انجمن قلب آمریکا یافت.

4- دستگاه‌های شوک قلبی پوشیدنی

دستگاه‌های شوک قلبی پوشیدنی از گزینه‌های مراقبت برای بیمارانی است که در معرض خطر مرگ ناگهانی قلب هستند. این موارد به طور کامل در قسمت دستگاه‌های شوک قلبی پوشیدنی این وب سایت مورد بحث قرار می‌گیرد.

5- دستگاه شوک قلبی برتر در سال 2017

دستگاه شوک قلبی یکی از مهم‌ترین ابزارهای نجات زندگی است که می‌توانید برای خانه یا محل کسب و کار خود تهیه کنید. همان‌طور که در بالا اشاره شد دستگاه شوک قلبی بیرونی اتوماتیک (AED) دستگاهی است که جریان الکتریسیته را به منظور درمان مرگ و میر قلبی به قلب می‌فرستد. این شوک به قلب مجددا موجب هدایت طبیعی الکتریکی قلب می‌شود. اگر شما به دنبال یک الکتروشوک قلبی برای محل کسب و کار خود و یا برای خانه خود هستید ما در زیر لیستی از 5 AED برتر سال 2017 را ارائه می‌کنیم:

Defibtech Lifeline VIEW / ECG AED

نمایش خط زندگی و ECG! یکی از جدیدترین AED ها در بازار برای 2017 ساخته Defibtech است. این چیزی است که این دستگاه شوک قلبی را نسبت به دیگران در بازار متمایز می‌کند. این محصول دارای یک صفحه نمایش تصویری کامل است. این صفحه نمایش رنگی همراه با صداهای بلند و واضح به شما کمک می‌کند تا شما در روش احیا هدایت شوید. دارای صفحه نمایش ویدئویی 3 در 2.25 اینچ است که شما را در هر مرحله از فرایند همراهی می‌کند.

این AED سبک و قابل حمل است و مناسب برای بزرگسالان و دارای پدهای متغیر برای کودکان است.Defibtech Lifeline VIEW / ECG AED دارای گارانتی 8 ساله است. این مدل همراه با یک بسته باتری، پد الکترودهای بالغ و راهنمای عملیاتی است.

HeartSine Samaritan PAD 450P

450P که توسط Heartsine ارائه شده است دارای یک مشاور CPR است و یکی از کوچکترین AED ها در بازار است. این محصول دارای توانایی نجات زندگی تحسین برانگیزی است و دارای گارانتی 8 ساله می‌باشد.

این ابزار یک مشاور ارشد CPR است که امدادگر را با بازخورد آنلاین در حین انجام CPR و با سرعت و دقت بالا کمک می‌کند. راهنمای صوتی و تصویری در دستگاه 450P اعلام می‌کند فردی که CPR را انجام می‌دهد، سریعا فشار وارد کند یا فشار کندتری وارد نماید. اندازه گیر در دستگاه Heartsine راهنمایی‌هایی در مورد زمان واقعی لازم برای نرخ فشرده‌سازی را ارائه می‌دهد. پد بزرگسالان و پدهای کودکان برای احیاء بزرگسالان و افراد سالخورده با استفاده از 450P نیز در پک محصول وجود دارد.

ZOLL AED Plus

Zoll AED Plus یک دستگاه شوک قلبی برجسته و مناسب برای ساختمان‌های تجاری و عمومی است. یکی از بهترین ویژگی‌های استفاده از یک این ابزار نجات زندگی کمپانی Zoll این واقعیت است که این شرکت خدمات پس از فروش و پشتیبانی عالی را ارائه می‌دهد.

الکتروشوک قلبی Zoll AED Plus دارای صفحه نمایش LCD با رزولوشن بالا است که برای کسانی که CPR را انجام می‌دهند، می‌تواند ECG بیمار را نمایش دهد. هم‌چنین دارای یک تابع بازخورد آنلاین است که به افراد نشان می‌دهد تا ببینند چگونه فرآیند احیاء کار می‌کند. Zoll AED می‌تواند میزان و عمق فشرده‌سازی قفسه سینه را در طول CPR نشان دهد. دستگاه Zoll AED Plus به خوبی طراحی شده، جمع و جور است و به راحتی حرکت می‌کند. پد‌های AED بزرگسالان و کودکان را می‌توان از Zoll خریداری کرد و در الکتروشوک استفاده کرد. Zoll AED Plus یک AED بسیار خوب است و برای مکان‌های عمومی و تجاری بسیار توصیه می‌شود.

Philips HeartStart Home Defibrillator (AED)

الکتروشوک قلبیPhilips HeartStart  برای استفاده در خانه طراحی شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول این حقیقت است که روزانه تست‌هایی از خود می‌گیرد تا مطمئن شود که آماده برای کار است و شارژ باتری نیز به اندازه‌ای باشد که برای نجات زندگی کافی باشد.

همانند بسیاری از AED ها، Philips HeartStart دارای ویژگی راهنمایی کردن است که به شما کمک می‌کند تا گام به گام از طریق CPR یک عملیات اورژانسی و احیاء قلبی را انجام دهید.Heartstart AED ساخته شده توسط فیلیپس، صوتی آرام و واضح برای آموزش امدادگر به جهت نگه داشتن او در مسیر درست برای انجام CPR است. این AED دارای سنسورهای هوشمند است که می‌تواند درمان مناسب را در زمان مناسب برای فردی که دچار یک اختلال قلب است ارائه کند.

Philips OnSite Business Package

Philips OnSite Business Package یک دستگاه AED شبیه به الکتروشوک قلبی HeartStart Home دارد. این AED نسخه OnSite از Heartstart است که دوام بیشتری دارد و ترکیبی از دوزهای فعلی و پایین انرژی را برای به حداقل رساندن اثراتی که می‌تواند برای قلب مضر باشد، استفاده می‌کند.

HeartStart OnSite دارای دستورالعمل‌های تصویری و گرافیکی است و برای حداقل ارتباط مورد نیاز با خواندن طراحی شده‌اند. به همین دلیل این دستگاه مناسب برای شرکت‌های چند ملیتی است که دارای کارکنانی هستند که در ربان رایج دستگاه مورد استفاده ماهر نیستند. در نتیجه آن‌ها هم چنان قادر خواهند بود دستورات گرافیکی را دنبال کنند. بسته Philips OnSite Business دارای یک کیف حمل بار باریک برای AED، 1 مجموعه الکترودهای بالغ و یک بسته به همراه زنگ و علائم همراه است. به طور کلی این پکیج یک بسته کامل برای مکان‌های عمومی و شرکت‌های بزرگ است. جهت مشاوره با کارشناسان، بررسی قیمت و خرید الکتروشوک ( دستگاه شوک قلبی ) با تلگرام و واتس اپ شرکت و یا از قسمت تماس با ما در ارتباط باشید