آیا الکتروشوک کاردیوورتر کاشتنی باعث افزایش طول عمر بیماران می شود؟

 

در این پست از سری مقاله های تجهیزات پزشکی خلاصه آنچه باید در مورد الکتروشوک کاردیوورتر یا همان پیس میکر بدانیم را بررسی خواهیم نمود

تاریخ : ۴ آپریل ۲۰۱۱

منبع: موسسه انستیتوی قلب میناپولیس

خلاصه: با توجه به تحقیقات اخیر، بیشتر بیماران مبتلا به بیماری ایسکمی قلب و بیماری بزرگ شدن قلب که دارای الکتروشوک کاردیوورتر کاشتنی هستند، اکنون می توانند بیش از حد سال زندگی کنند و بیماران مبتلا به بیماری های قلبی ارثی می توانند ده ها سال زندگی کنند.

گزارش کامل

طبق یک مقاله ی علمی که در کالج تخصصی قلب آمریکا، بخش جلسات علمی در نیواورلئان یکم تا سوم آپریل ارائه خواهد شد، بیشتر بیماران مبتلا به بیماری ایسکمی قلب و بیماری بزرگ شدن قلب که دارای الکتروشوک کاردیوورتر کاشتنی هستند، اکنون می توانند بیش از حد سال زندگی کنند و بیماران مبتلا به بیماری های قلبی ارثی می توانند ده ها سال زندگی کنند.

در بیماری ایسکمی قلب، بطن چپ قلب بیمار خون را به دلیل بیماری انسداد شریان های قلب، خیلی ضعیف پمپاژ می کند. در بیماری بزرگ شدن قلب،قلب ضعیف و بزرگ شده و نمی تواند خون را به طور کارآمد پمپاژ کند. بنابراین معمولا در این شرایط استفاده از الکتروشوک کاردیوورتر کاشتنی برای بهبود جریان خون و جلوگیری از مرگ ناگهانی قلب لازم است.

طبق نظر نویسنده ی اصلی رابرت هاسر یک متخصص قلب در انستیتوی قلب میناپولیس در بیمارستان نورث وسترن آبوت در میناپولیس، معمولا این بیماران در ستیز با مرگ ناگهانی قلب و ایست قلبی هستند. اگرچه بنا به گفته ی هاسر بقای طولانی مدت این بیماران که با الکتروشوک کاردیوورتر کاشتنی درمان شده اند به دلیل فقدان مطالعات بالینی که این بیماران را بعد از انجام  عمل کاشت الکتروشوک کاردیوورتر کاشتنی مورد بررسی قرار دهد ناشناخته است. اما این اطلاعات برای بهبود درمان با الکتروشوک کاردیوورتر کاشتنی خیلی ارزشمند خواهند بود.

بنابراین هاسر و همکارانش با نگاه به گذشته بقای بیمارانی که در انستیتوی قلب مناپولیس از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ الکتروشوک کاردیوورتر کاشتنی را کار گذاشتند را ارزیابی کردند.

بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹، ۱۵۵۵ بیمار (میانگین سن ۶۴/۹سال؛ جنسیت ۷۵/۲ درصد مرد) پیس میکر کاشتنی یک حفره ای (۱۸/۵ درصد)، پیس میکر کاشتنی دو حفره ای (۴۲/۲ درصد) و پیس میکر کاشتنی برای همزمان کردن قلب را دریافت کردند.

متوسط بقای این بیماران هفت سال بود و اشخاص دارای بیماری‌های قلبی ارثی عمر بیشتری داشتند زیرا معمولا آن ها در زمان دریافت پیس میکر کاشتنی در سنین پایین تری بودند.

هاسر می گوید ما با آگاهی از این که بیماران چقدر زنده ماندن بسیار خوشحال شدیم. از آنجایی که بیماران آنقدر زنده می مانند، نشان می دهد که این دستگاه ها چقدر باید عمر کنند. به طور کلی الکتروشوک کاردیوورتر کاشتنی ( پیس میکر ) بین چهار تا شش سال عمر می کند اما این یافته ها نشان می دهند که این دستگاه ها باید باطری هایی با طول عمر بیشتر داشته باشند.

این محققان به این نتیجه رسیدند که یافته های آنان، که بین تمامی سازنده های الکتروشوک کاردیوورتر کاشتنی یکسان بود، نیاز به ژنراتور پالس و سیم هایی با طول عمر بیشتر را نیز مورد تاکید قرار می دهند.

هاسر می گوید: الکتروشوک های کاردیوورتر کاشتنی معاصر باید به اندازه ای انعطاف پذیر و با دوام باشند که با نیازهای درمانی رو به رشد بیمار که قرار است بیشتر عمر کند منطبق شوند.