آموزش استفاده از Cpap و چگونگی تنظیم فشار در دستگاه Respironics CPAP

آموزش استفاده و تنظیم سی پپ

آموزش استفاده از Cpap و چگونگی تنظیم فشار در دستگاه Respironics CPAP

آموزش استفاده از CPAP موضوعی است که در این مقاله آماده کرده ایم تا به صورت تخصصی به بررسی آن بپردازیم. وقفه تنفسی در خواب (آپنه تنفسی) یک اختلال خواب است که از طریق عدم تنفس منظّم در هنگام خواب مشخص می‌شود طوری که تنفس در شروع و پایان به طور نامنظّم است که این می‌تواند باعث خرّوپف هایی با صدای  بلند و خستگی شدید، خواب آلودگی در هنگام روز، به دلیل فقدان خواب باشد. یک راه درمان آن استفاده از دستگاه فشار هوای مثبت پیوسته (CPAP) است. زمانی که شما از دستگاه CPAP استفاده می‌کنید به یک ماسک  در هنگام خواب احتیاج دارید. که این ماسک به دستگاهی که فشار هوا تولید می‌کند متصل می‌گردد که کمک می‌کند راه‌های هوایی شما باز شوند و کیفیت خواب شما بهبود یابد. برای داشتن این دستگاه مفید, یک تشخیص از پزشک شما برای آپنه خواب مسدود کننده مورد نیاز است. همچنین به یک مطالعه خواب ( پولیسو مونوگرافی=آزمایش چند گانه خواب) برای این که نتیجه‌گیری شود که این شرایط باعث ایجاد عوارض ثانویه می‌گردد,احتیاج است. اگر شما در مورد فشار تنظیم شده نگران هستید که صحیح نباشد، دوباره با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید چگونه می‌توانید آن را اصلاح کنید.

قسمت ۱. تماس با حرفه ای های خوابیک مطالعه خواب در مدت یک شب انجام دهید.

۱- یک مطالعه خواب در مدت یک شب انجام دهید.

زمانی که شما در یک آزمایشگاه تخصصی خواب در یک خواب شبانه هستید و خواب آپنه تشخیص داده می‌شود, گروهی از پزشکان متوسط فشار ثابت بهینه برای شما را در دستگاه سی پپ مشخص می‌کنند. فرآیندی را که از طریق آن مناسب ترین فشار هوا را می‌سنجند, مطالعات تیتراسیون نامیده می‌شود. یک مطالعه تیتراسیون با یک ماسک و یک دستگاه هوا  انجام می‌گیرد با این هدف که دستگاه CPAP در سطحی که وقایع مربوط به خواب آپنه را در شما متوقف می‌کند، کالیبره گردد.
  • وقایع در یک نقطه از سیستم که شاخص هایپوپنی آپنه نامیده می‌شود، اندازه‌گیری می‌گردد.شاخص زیر۵ نشان می‌دهد که خواب آپنه نیست.
  • Mild OSA: AHI of 5-15. خواب آلودگی غیر ارادی در طول فعالیت هایی که به کمی توجه نیاز دارند مانند تماشای تلویزیون و مطالعه.
  • Moderate OSA: AHI of 15-30.خواب آلودگی غیر ارادی در طول فعالیت‌هایی که به توجه احتیاج دارند مانند جلسات و سخنرانی ها
  • Severe OSA: AHI of more than 30.خواب آلودگی غیر ارادی در فعالیت‌هایی که احتیاج به توجه بیشتری دارند مانند صحبت کردن و رانندگی کردن.
  • کلینیک‌های خواب به طور معمول توصیه نمی‌کنند که مصرف کنندگان جدید دستگاه CPAP تنظیمات فشار را تغییر دهند تا زمانی که اولین مطالعه خواب را داشته‌اند و حداقل برای چندین هفته از تنظیمات فشار تجویز شده استفاده کرده‌اند.
  • زمانی که شما در یک آزمایشگاه خواب هستید یک دکتر و یا یک متخصص ممکن است که:
  • میزان فعالیت و جنبش شما را در خواب اندازه‌گیری کند
  • فعالیت مغز، حرکات چشم، فشار خون، ضربان قلب و میزان اکسیژن خون شما را ثبت کند.
  • تنظیم دقیق ماسک شما و تنظیمات فشار هوا
با پزشک خود مشورت کنید.

۲- با پزشک خود مشورت کنید.

پزشکان و تولید کنندگان توصیه می‌کنند که تنظیمات فشار هوای دستگاه سی پپ شما در یک کلینیک خواب بر اساس مطالعات تیتراسیون توسط پزشکان حرفه‌ای برای شما شخصی سازی می‌شود- سپس شما باید تنظیمات توصیه شده را حداقل برای چند هفته برای استفاده در شب به کار ببرید. اگر شما فکر می‌کنید که تنظیمات اولیه احتیاج دارند تا اصلاح شوند، باید با دکتر خود و یا کلینیک خواب تماس بگیرید تا مورد بررسی قرار گیرند. اصلاح تنظیمات فشار هوا ممکن است ضروری باشد زمانی که:
  • شما وزن زیاد می‌کنید یا کم می‌کنید
  • شما بسیار خسته هستید
  • مقداری نوشیدنی الکی نوشیدید
  • برایتان آرامبخش تجویز شده است
  • شما گرفتگی سینوسی دارید
  • شما از ماسک دیگری استفاده می‌کنید
  • شما در یک ارتفاع متفاوت قرار دارید
  • شما jet lag (پرواز زدگی) دارید
  • مراحل چرخه خوابتان را تغییر می‌دهید
از پزشک خود درباره یک سی پپ تنظیم شونده خودکار سوال بپرسید.

۳- از پزشک خود درباره یک سی پپ تنظیم شونده خودکار سوال بپرسید.

در آموزش استفاده از Cpap، اگر شما قصد تغییر تنظیمات فشار هوای سی پپ را دارید,ایمن ترین روش جدید کردن دستگاه فشار ثابت به یک دستگاه خودکار CPAP است.این دستگاه‌های تمام اتوماتیک به طور مداوم فشار هوای مورد نیاز برای باز نگه داشتن راه‌های هوایی شما را اندازه‌گیری می‌کنند و سپس خودشان بر روی یک پایه منظم بر اساس نیازهای پیوسته شما تنظیم می‌شوند.
  • یک دستگاه خودکار CPAP بهترین گزینه در طولانی مدت می‌باشد، زمانی که نیازهای فشار هوای شما روز به روز و(حتی ساعت به ساعت)، زمانی که شما خواب هستید تغییر می‌کنند.
  • یک مطالعه‌ی پیشین تیتراسیون در کلینیک خواب نمی‌تواند تغییرات شخصی متفاوت که بر روی فشار هوای مورد نیاز تاثیر دارد را حساب کند، مانند این که در چه مرحله‌ای از خواب هستید، وضعیت خواب،چه چیزی خورده‌اید یا نوشیده‌اید، وزن بدن شما و داروهای مختلفی که مصرف می‌کنید.
  • تنظیم خودکار کمک می‌کند که شما از فرو بردن هوا در زمان‌هایی که فشار استانداردتان خیلی بالاست جلوگیری کنید. فرو بردن هوا باعث می‌شود افراد احساس باد شدن (نفخ) داشته باشند و احساس کنند که خوابشان بر هم خورده است.

قسمت ۲. خودتان تنظیمات را ایجاد کنید.

کتاب راهنمای عملی را مطالعه کنید.

۱- کتاب راهنمای عملی را مطالعه کنید.

در آموزش استفاده از سی پپ، قبل از این که به تنظیمات دستگاه CPAP دست بزنید و یا آن را دست کاری کنید مطمئن شوید که کتاب راهنما را مطالعه کرده‌اید و متوجه نوع دستگاه و گزینه‌های موجود در آن شده‌اید.دو نوع اصلی از دستگاه‌های فشار ثابت سی پپ وجود دارد(data recording and non-data recording) که روش‌های مورد استفاده برای سازگار کردن تنظیمات فشار آن بستگی به نوع دستگاهی که شما صاحب آن هستید، دارد.
  • یک دستگاه data recording (ضبط داده) معمولا اطلاعات بیمار را که در دستگاه قابل مشاهده است و یا از یک کارت حافظه قابل جابه جایی یا دیگر کارت حافظه‌های موجود در کامپیوتر شما را ذخیره می‌کند.
  • یک دستگاه data recording چندین متغییر را که به تعیین فشار هوای بهینه کمک می‌کند اندازه می‌گیرد که شامل شاخص Apnea/Hypopnea ی شما و یا AHI می‌شود.
  • در مقایسه دستگاه non-data recording اطلاعات بسیار کمی را ضبط می‌‍‌‌کند یا هیچ کدام از اطلاعات سلامتی یا متغییری را ثبت نمی‌کند.بنابراین شما می‌توانید این دستگاه را تا حدی از طریق احساس کردن(پیدا کردن) تنظیم کنید.
  • با تولید کنندگان دستگاه برای فهمیدن دستورعمل‌های کلینیکی و مربوط به بیمار برای درک بهتر از دستگاه‌تان تماس حاصل کنید.
تنظیم یک دستگاه data recording CPAP

۲- تنظیم یک دستگاه data recording CPAP

در آموزش استفاده از Cpap، تنظیم کردن دستگاه‌های نوع Respironics CPAP راحت‌تر است به این خاطر که شما اطلاعاتی دارید که راهنمایی‌تان می‌کند مخصوصاً، شاخص AHI شما. شما می‌خواهید که یک شاخص AHI کمتر از ۵.۰ داشته باشید که به این معنا است که شما کمتر از پنج واقعه آپنه یا hypopnea در هر ساعت تجربه می‌کنید(خواب طبیعی را در نظر بگیرید).اگر شاخص AHI شما در حال حاضر کمتر از ۵.۰ (ویا حتی بهتر از آن،کمتر از ۳.۰) است پس شما نباید فشار هوا را تغییر دهید. اگر این مقدار بیش از ۵.۰ است پس دستورالعمل را مطالعه کنید که چه طور فشار را افزایش دهید.
  • بیشتر دستگاه‌های سی پپ دارای یک میزان تنظیم از ۴cmH20 (پایین ترین فشار) تا ۲۰cmH20 (بالاترین فشار) هستند.
  • برای دستگاهRespironics CPAP شما به نمایان شدن گزینه‌یsetup بر روی نمایشگر احتیاج دارید و سپس پیچ را نگه دارید و درهمان لحظه دکمه ها را برای چند ثانیه فشار دهید تا زمانی که صدای چندین بوق را بشنوید.
  • بعد از صدای بوق‌ها منو را برای انتخاب گزینه های Auto Max و Auto min به سمت پایین حرکت دهید. این ها نشان‌دهنده‌ی فشار های Max و Min هستند که دستگاه در طول شب بین این دو بازه نوسان می‌کند.
  • در ابتدا سعی کنید تنظیمات Auto min را افزایش دهید (پس به تنظیمات Auto Max نزدیکتر است). بعد از تنظیمات بسیار کم، آن را به مدت چند هفته رها کنید تا برای بهبود یا عدم کیفیت خواب و هوشیاری روزانه مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • ممکن است که شما مجبور شوید هم تنظیمات فشارAuto min و هم Auto Max را افزایش دهید، اما از شاخص AHI خودتان به عنوان راهنما برای این که شب‌هنگام در طی خواب چه طور واکنش نشان می‌دهید استفاده کنید.
تنظیم دستگاه non-data recording CPAP

۳- تنظیم دستگاه non-data recording CPAP

در آموزش استفاده از Cpap،تنظیم دستگاه‌های non-data recording Respironics CPAP سخت تر است چرا که شما هیچ شاخص AHI عینی برای این که شما را در افزایش یا کاهش فشار راهنمایی کند، ندارید. در عوض شما باید خیلی ذهنی این را به کار ببرید که” چگونه احساسی دارید” زمانی که شما در صبح بیدار می‌شوید. اگر شما به محض بیدار شدن احساس آسودگی نمی‌کنید و یا شریک شما به شما از آپنه ،خروپف،و نفس نفس زدن در خوابتان اطلاع می‌دهد پس شما احتمالا نیاز دارید که تنظیمات فشار را افزایش دهید.
  • برای تغییر تنظیمات دستگاه non-data recording Respironics CPAP دستورالعمل های بالا را در مورد این که چه طور آن‌ها را بر روی دستگاه data recording تغییر می‌دهد دنبال کنید.
  • تفاوت اصلی در این است که شما توانایی دسترسی به گزینه Data را قبل از مشاهده شاخص AHI خود ندارید.
  • در اکثر موارد افرادی که از تنظیمات دستگاه سی پپ شان ناراضی هستند می‌خواهند برای رسیدن به هوای بیشتر فشار را افزایش دهند.
  • در موارد کمتری ممکن است که افراد بخواهند تنظیمات را کاهش دهند چرا که فشار بسیار بالاست و باعث نشت پر سر و صدا از ماسک می‌شود و باعث باد شدن (نفخ کردن) و یا خشکی بیش از حد دهان می‌گردد.
تنظیم دستگاه Cpap

۴- تنظیم دستگاه Cpap

در آموزش استفاده از Cpap، هر کدام از انواع دستگاه‌های CPAP را که دارا هستید، رمز اصلی در این است که شما تغییرات کوچک را ایجاد کنید و سپس ببینید که چه طور شاخص AHI شما به آن پاسخ می‌دهد (عینی ترین اندازه گیری) و یا این که شما بعد از بیدار شدن در هنگام صبح چه احساسی دارید(اندازه گیری کاملا ذهنی). به این ترتیب که شما نباید فشار هوایتان را بیشتر از ۰.۵cm/H20 در هر زمان تغییر دهید، چه در تنظیمات Auto max  و Auto min. بعد از تغییر آن را حداقل به مدت یک هفته یا بیشتر رها کنید قبل از این که موثّر بودن تغییرات را تشخیص دهید.
  • تغییرات بیش از حد فشار هوا در یک زمان، می‌تواند درمان موثّر شما را کاهش دهد و به صورت بالقوه باعث عوارض خطرناک برای سلامتی گردد.
  • همیشه با بالا بردن تنظیمات Auto min شروع کنید که اغلب بین ۵-۸cm/H20 تنظیم می‌شود،و سپس درجه موثر قبل از تغییرات تنظیمات Auto max معمولا حدود ۱۵cm/H20 تنظیم می‌شود.
  • حتی اگر شما به شاخص AHI خود دسترسی دارید یک گزارش کتبی از این داشته باشید که در همگام صبح، بعد از ظهر و عصرچه احساسی داشته‌اید.
  • تغییرات نمایشی در سبک زندگی و تغذیه خود ایجاد نکنید که بتواند فشار هوای بهینه را برای شما تغییر دهد و باعث سردرگمی شما در زمانی شود که در حال تغییر دادن تنظیمات دستگاه CPAP خود هستید.
تعویض ماسک سی پپ

۵-به طور متناوب ماسک خود را عوض کنید.

در آموزش استفاده از Cpap، گاهی اوقات مشکل شما در واقع با فشار هوایتان نیست- این بیشتر می‌تواند مربوط به نوع ماسکی باشد که شما پوشیده‌اید. طراحی برخی از ماسک‌های تنفسی کامل یا جزئی به گونه‌ای است که اجازه جریان هوا (مخصوصاً از طریق قسمت بینی) و همچنین بقیه قسمت‌ها را نمی‌دهد. در اصل برخی از ماسک‌ها مقاومت بیشتری نسبت به بقیه ایجاد می‌کنند.
  • قبل از این که تنظیمات فشار دستگاه Respironics CPAP خود را تغییر دهید، از دکتر یا متخصص خواب خود بخواهید که با ماسکی متفاوت امتحان کنید.
  • تغییر به یک ماسک راحت‌تر ممکن است که باعث افزایش یا کاهش تنظیمات فشار شما شود که به طراحی آن وابسته است.
  • برای بسیاری از افراد داشتن تنظیمات Auto min بالاتر از ۱۰cm/H20 می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند نفخ،آروغ زدن و خشکی دهان را ایجاد کند.
ایجاد تغییرات قانونی در تنظیم سی پپ

۶- بررسی قانونی بودن ایجاد تغییر در تنظیمات

در آموزش استفاده از Cpap،به نظر میرسد که تغییر در تنظیم دستگاه CPAP شما احتیاج به تجویز از طرف پزشک شما را دارد چرا که دستگاه‌ها به عنوان تجهیزات پزشکی کلاس II طبقه بندی می‌شوند. همین طور تغییر در تنظیمات احتیاج به نظارت پزشک چه به طور مستقیم (به صورت شخصی) و غیر مستقیم (نسخه فکس شده) دارد. این به شما دو گزینه می‌دهد: رفتن به مطب پزشکتان همراه با دستگاه و یا تماس با پزشک و دریافت آنها برای فاکس کردن نسخه (تغییر تنظیمات) به شرکت تجهیزات پزشکی.
  • اگر دیدن پزشکتان برای شما سخت و یا هزینه بر است می‌توانید تماس بگیرید و با منشی آن‌ها یا پرستار صحبت کنید و توضیح دهید که شما می‌خواهید تنظیمات را تغییر دهید و به نسخه فاکس شده احتیاج دارید.
  • به همین ترتیب با شرکت تجهیزات پزشکی تماس بگیرید و از آن ها درخواست کنید تا بابت شما، با مطب دکترتان تماس بگیرند.
  • تغییر در تنظیمات دستگاه سی پپ بدون آموزش‌ها و مدرک مناسب پزشکی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات قانونی برای شما گردد، پس اطمینان حاصل کنید که قوانین منطقه خود را می‌دانید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *